Training: Effectief Communiceren van de afdeling ICT

In één dag training, met een terugkomdag na 2 maanden, is uw ICT afdeling communicatief bijgespijkerd met op maat gemaakt materiaal. Ze zullen zich herkennen in de positie van hun afdeling in de organisatie en ook gaan begrijpen hoe dat komt. En dat dat eigenlijk relatief makkelijk te veranderen is!

Het wordt tijd dat ook de ICT-afdeling wordt bijgetraind over het omgaan met andere afdelingen en andere karakters in de organisatie. Het wordt tijd om weer Respect terug op te eisen van de interne klant, die wel klaagt als er is iets misgaat, maar nauwelijks een compliment geeft als er een top-job geleverd is….

Data en kosten

Data open trainingen
10-12-2018
Kosten
Prijs op aanvraag. Neem contact met ons op voor een passende offerte.

Trainingsprogramma

1. Het snappen van de 2 communicatie werelden

  • Waarom ú vaak gelijk heeft
  • Waarom uw interne klant/ collega soms ook gelijk heeft
  • Weet u wel waaróm uw interne klant zo emotioneel reageert op IT-problemen?
  • U heeft bij problemen een rationeel takenlijstje, de ander niet (meer)…..
  • Cases

 

2. Managen van verwachtingen

  • Dit is de gedachten-wereld van uw interne klant met een probleem
  • Hoe aan te sluiten bij één van de 3 beleveniswerelden van de ander
  • Verschillende moeilijke collega’s aanpakken: de paniekeur (“ben ik nu alles kwijt!?”), de dombo-klager, de betweter, de opportunist, de testosteron- alfa
  • Zo laat u uw collega weten waar die aan toe is
  • Niet alleen gelijk hebben, maar het vanaf nu ook nog soepel krijgen…..

 

3. De gevaren driehoek: MT – IT – gebruikers

  • Het werkelijke verlies door weinig inlevend-ervaren opmerkingen
  • De optimale rol van het MT voor optimale output van ICT
  • Belangrijk: wie is de linking pin naar de rest van de organisatie
  • Cases

 

4. Communicatie technieken voor technici

  • Hoe controleert u de emotie van uw interne klanten
  • Het belang van hóe u dingen zegt
  • Het belang van hóe u e-mails schrijft
  • Hoe voedt u uw interne klant op om uw dienst en afdeling optimaal te gebruiken?
  • Lichaamstaal, stem en inlevend schrijven
  • Actief luisteren, een vak apart