Training: Effectief Communiceren van de afdeling ICT en IT Consultants

In één dag training, met een terugkomdag na 2 maanden, is uw ICT afdeling communicatief bijgespijkerd met op maat gemaakt materiaal. Ze zullen zich herkennen in de positie van hun afdeling in de organisatie en ook gaan begrijpen hoe dat komt. En dat dat eigenlijk relatief makkelijk te veranderen is!

Het wordt tijd dat ook de ICT-afdeling wordt bijgetraind over het omgaan met andere afdelingen en andere karakters in de organisatie. Het wordt tijd om weer Respect terug op te eisen van de interne klant, die wel klaagt als er is iets misgaat, maar nauwelijks een compliment geeft als er een top-job geleverd is….


B&P is practisch gericht is en heeft ervaring in het opleiden van IT-consultants. Het gaat hier om de communicatieve vaardigheden van de IT-consultant, niet de kennis. 

We snappen dat ICT'ers en IT Consultants werken met projectmanagement en implementatiemethodiek. De implementatie is nogal eens gebaseerd op de duivelsdriehoek van resources, tijd en kwaliteit. Daar zit gevaar in. Een ander gevaar en belangrijke factor voor succes/falen is niet goed communiceren.  De toegevoegde waarde op een te leveren project wordt bij goede communicatie veel duidelijker afgestemd, dus vanaf dag 1 moet deze centraal gesteld worden. Bij projecten die verkeerd lopen is communicatie daar voor 40% debet aan. Daarom zijn onze trainingen daar op gericht.

Consultants en IT'ers zijn technisch en/of functioneel ingesteld. Vaak zit er binnen een organisatie een niveauverschil in deze groepen. Vooraf kun je in een nul-meting bepalen waar iedereen staat en waar de verschillende behoeften liggen 

  • INHOUD   Communicatieve vaardigheden voor IT-consultants:
    • Aangepast op bedrijfsdoelstellingen
    • Aangepast op projectmanagement- en implementatiemethodiek
    • Aangepast op nul-meting en behoeften
    • Training is praktijkgericht met ruime ervaring in het opleiden van IT-consultants.
    • Werken met technisch of functioneel ingestelde consultants met niveauverschil

 

 

Data en kosten

Data open trainingen
10-12-2018
Kosten
Prijs op aanvraag. Neem contact met ons op voor een passende offerte.

Trainingsprogramma

1. Het snappen van de 2 communicatie werelden

  • Waarom ú vaak gelijk heeft
  • Waarom uw interne klant/ collega soms ook gelijk heeft
  • Weet u wel waaróm uw interne klant zo emotioneel reageert op IT-problemen?
  • U heeft bij problemen een rationeel takenlijstje, de ander niet (meer)…..
  • Cases

 

2. Managen van verwachtingen

  • Dit is de gedachten-wereld van uw interne klant met een probleem
  • Hoe aan te sluiten bij één van de 3 beleveniswerelden van de ander
  • Verschillende moeilijke collega’s aanpakken: de paniekeur (“ben ik nu alles kwijt!?”), de dombo-klager, de betweter, de opportunist, de testosteron- alfa
  • Zo laat u uw collega weten waar die aan toe is
  • Niet alleen gelijk hebben, maar het vanaf nu ook nog soepel krijgen…..

 

3. De gevaren driehoek: MT – IT – gebruikers

  • Het werkelijke verlies door weinig inlevend-ervaren opmerkingen
  • De optimale rol van het MT voor optimale output van ICT
  • Belangrijk: wie is de linking pin naar de rest van de organisatie
  • Cases

 

4. Communicatie technieken voor technici

  • Hoe controleert u de emotie van uw interne klanten
  • Het belang van hóe u dingen zegt
  • Het belang van hóe u e-mails schrijft
  • Hoe voedt u uw interne klant op om uw dienst en afdeling optimaal te gebruiken?
  • Lichaamstaal, stem en inlevend schrijven
  • Actief luisteren, een vak apart