Training: Leiderschap 2018

Dag 1  : Leiderschap – motiveren/inspireren/ beïnvloeden – communicatie en interactie

Dag 2  : Effectief teamwork – conflictmanagement – time management

 

We hebben deze 2 daagse management training gemaakt, omdat wij merken dat er een grote behoefte is aan het beter worden in het effectiever maken van anderen.

Deze vragen bereiken ons veel de laatste jaren:

           Hoe zorg ik dat mijn team effectiever mét elkaar werkt?

  •          Moet ik ze als leidinggevende fermer aansturen op gewenst gedrag of moet ik mezelf juist veel terughoudender en tactischer opstellen?

  •          Hoe kan ik de condities scheppen voor teamsucces?
  •          Hoe krijg ik vastgelopen medewerkers weer in beweging?

  •          Hoe ga ik om met individuen die mijn leiding én het teamwerken ondermijnen?
  •          Hoe kan ik mensen beïnvloeden door lichaamstaal en stemgebruik?

  •          Leiding geven in deze tijd is anders dan 10-20 jaar geleden.
    Hoe pas ik me aan de tijdsgeest aan?

  •          Time management is belangrijker dan ooit. Hoe kan ik persoonlijk effectiever werken door slimmer mijn werk te organiseren? Hoe pak ik mijn tijdverspillers nu echt aan?

 

Wij hebben de juiste antwoorden op deze vragen en alle andere vragen die in het programma zijn samengesteld.

 

Wilt u met uw team een mooie en forse stap maken in een verbeterde effectiviteit en tegelijkertijd een verbeterde werksfeer? Wilt u zelf ook het gevoel hebben dat u écht uw mensen ontwikkelt? Wilt u in een korte tijd een sterke persoonlijke groei doormaken? Meld u dan direct aan!

Data en kosten

Data open trainingen
20-09-2017
Kosten
€ 495,- per persoon.

incl. documentatiemateriaal, koffie/thee, lunch en parkeerkosten Postillion Bunnik

Trainingsprogramma

Leiderschapsprogramma Dag 1


1. Leiderschap

  •           Stijlen van leidinggeven (modellen en theorieën tot heden)
  •           Effectief leiderschap = Authentiek leiderschap?
  •           Bent u manager of een leider (test)
  •           Autoriteit: status of natuurlijke autoriteit door lichaamstaal en stem
  •           Persoonlijk Leiderschap
  •           Wat voor ‘begeisterungs-niveau’ heeft u als manager zelf?
  •           Waardoor komt dat?
  •           Door wie bent u zelf geïnspireerd?
  •           Hoe wil je zelf herinnerd worden als leermeester/ inspirator/ motivator??
  •           Welk type leider bent u zelf? (test)
  •           Talenten benutten en valkuilen ontwijken
  •           Hoe ervaren anderen mij? Bent u soms ook moeilijk?
  •           Uw eigen ontwikkeling – een kwestie van zelfmanagement

 

  •           Kennis van 4 basis type mensen  
  •           Inspelen op gedrag: Jung-typologieën.
    Van denker tot doener. Van dominant tot meegaand.
  •           Communicatiestijlen
  •           Hoe werken de hersenen van de 4 typen
  •           Welke communicatie waarderen ze en welke irriteert hen
  •          Situationeel Leiderschap uitvoeren en ermee omgaan
    • Binden of Boeien van diverse typen medewerkers
    • Vertel de mensen wat ze willen horen; overgang naar het ‘resultaatmodel’

 

 

 

FISH-video over (interne) klantgerichtheid: Lessen van de Seattle Fish market

 

 

 

 


 

Leiderschapsprogramma Dag 1 (dagdeel 2: 13.30 – 16.30)

 

2. Motiveren, inspireren en beïnvloeden

 

  • Verschillende manieren van motiveren
  • Uw cases
  • Typen moeilijke mensen: hun drijfveren en valkuilen doorgronden
    • De pessimist – de betweter – de mol/ de ondermijner  -  het slachtoffer – e.a.
    • De meest gemaakte fout waardoor conflicten escaleren
    • Oefening: wat is uw beïnvloedingsstijl?
    • Wat zijn daarvan de voordelen en valkuilen?
    • Het ‘willen/kunnen’ schema als ondubbelzinnige boodschap

 

  •           Condities scheppen voor succes

o   Vertel de mensen wat ze willen horen; overgang naar het ‘resultaatmodel’

o   Het General Electric-schema van succesvol verandermanagement

o   Het mysterie van het menselijk gedrag

o   Respect afdwingen binnen uw organisatie

o   Opleiden, ontwikkelen en begeleiden van medewerkers

o   Meten = weten (modellen voor checks & balances)

o   Beoordelings- en functioneringsgesprekken

 

 

3. Communicatie, interactie en leiding geven 

  •           Verschil tussen coachend- en provocatief leiding geven
  •           Het ontstaan van de ‘provocatief communiceren’-school
  •           Het ‘in beweging krijgen’ van mensen
  •           Beïnvloeden van andere mensen (R. Cialdini, M. Gladwell, e.a.)
  •           Actief Luisteren bij verschillende types
  •           Aanspreken op (on)gewenst gedrag: Het AUAU!-principe
  •           Feedback-regels (+ oefening)
  •           Delegeren
  •           De top 10 van de Klantgerichtheid (+ score-oefening)




Leiderschapsprogramma Dag 2 (dagdeel 1: 09.30-12.30)

 

1. Effectief Teamwork

 

  •           Optimaal samenwerken met verschillende karakters en expertises
  •           Groepsgedrag (beïnvloeden en valkuilen)
  •           Hoe individueel gedrag wordt beïnvloed door de groep/ omgeving
  •           Het winnende team en succesfactoren (oefening)
  •           Hoe optimaal je interne-externe netwerk gebruiken
  •           Teamrollen
  •           Team-/groeps analyse (Belbin invul oefening)
  •           Is uw team in balans?
  •           Waar zitten de verbeterpunten als groep
  •           De nieuwe rol van de leider
  •     Google-organisatie management lessen
  •     Quinn’s Fundamenteel Leiderschap
  •           Het ‘in beweging krijgen’ van mensen
  •           U als voorbeeldfunctie
  •           Focus op aspecten die je als manager/ teamleider kunt veranderen
  •           Hoe creëert u sfeer waarin medewerkers bereid zijn het uiterste uit zichzelf te halen?
  •           Hoe creëert u vertrouwen, enthousiasme en kwaliteit
  •           Investeer in eigen verantwoordelijkheid en vertrouwen

 


2. Stressmanagement & Conflicthantering

 

  • Crucial conversations (effectieve aanpak bij spanning en stress situaties)
  • Cases uit de praktijk
  • Escaleren
    • Hevig verzet en sabotagetechnieken
  • Omgaan met bezwaren, weerstand en tegenslag
  • Eigen ego in conflict
  • Non-verbale communicatie en stemgebruik tijdens stressmanagement
  • Hoe voorkom je het?

 

 

 

 


Leiderschapsprogramma dag 2 (dagdeel 2: 13.30-16.30)

3. Speed (Time) management 2015

  •          Gedisciplineerde mensen - Gedisciplineerd denken - Gedisciplineerde actie
  •          Van chaos naar controle en rust
  •          De positieve woorden oefening
  •          Het effect van negativisme
  •          De 7 grootste tijdverspillers/tijdwinners
  •          Individuele tijdsbesteding analyse
  •          Tijdrovende handelingen onderkennen en aanpakken
  •          De need-or nice to know regel
  •          Effectief vergaderen
  •           Speedmeetings
  •           Scrummen
  •          Mindmapping

We maken ook een groepsMindmap van de belangrijkste tijdsverspillers

 

Van uitstel-gedrag, perfectionisme en vergaderen naar slimmer ‘doen’

  •          Eindelijk het uitstellen aangepakt!
  •          Managen van verwachtingen: nooit meer iets ‘effe’ doen
  •          Wanneer moet de Perfectionist ontperfectioneren voor hogere output?
  •          Prioriteiten stellen (maximeren van persoonlijke productiviteit)
  •          de tijdverslindende onderbrekingen van collega’s aanpakken

 

 

Het juist gebruiken van spanning en energie

 

  •          Verhogen effectiviteit en efficiency van jezelf én van anderen
  •          stop! laat de klok vóór u werken in plaats van tegen u
  •          Energy- en breinmanagement
  •          Lessen uit de topsport
  •          Wanneer welke taken doen?
  •          Nee zeggen en gelijk Respect ontvangen