Training: Samenwerken met moeilijke mensen

Herkent u ze?

Moeilijke mensen komen overal voor. Meestal verdient het de voorkeur om ze te ontwijken of negeren. In werksituaties is dat echter moeilijk. Samenwerken vereist nu eenmaal veel onderling contact en kan zenuwslopend zijn, als zich problemen tussen mensen voordoen. En die zijn er al snel met mensen die een gebruiksaanwijzing hebben. In feite onnodig, want samenwerken met moeilijke mensen is eenvoudig te leren.

Om u daarbij te helpen, krijgt u in één dag alle vaardigheden in handen om effectief om te gaan met  de psychologische aanvallen en valstrikken op de hedendaagse werkvloer. Van wie kunt u die bijvoorbeeld verwachten?

  • De sluipmoordenaar; lijkt aardig, is onverwacht gemeen. Zoekt zwakke punten om toe te slaan. Manipuleert met maar één doel; u gebruiken.

  • De kleine dictator; sterk autoritair en intimiderend. Vernedert en kleineert, liefst in het bijzijn van anderen.

  • De alweter; claimt alles beter te weten, heeft alles al meegemaakt. Negeert uw inbreng t.b.v. eigen ego. Stapt nooit van zijn mening af.

  • De zwijger; houdt kennis voor zich. Geeft geen mening, is niet te peilen. Kan zich onverwacht tegen u keren.

  • De muggenzifter; mopperaar die alleen maar let op details. Belemmert nieuwe ontwikkelingen. Ziet vele fouten bij anderen, maar is zelf perfect.

  • De uitsteller; zegt ja en doet nee. Houdt u aan het lijntje met de meest uiteenlopende excuses. Vermijdt actie, als het toch moet de veilige weg.

  • De zwartkijker; gaat altijd uit van het negatieve en trekt u er graag in mee. Verzamelt tegenslagen om u te overtuigen.

Tijdens de training behandelen we alle mogelijke typeringen, inclusief combinaties. U krijgt inzicht in gedragspatronen en u ontwikkelt effectieve reacties voor moeilijke situaties. U weet dus waar u aan toe bent. Daardoor zult u meer ontspannen en zelfverzekerd overkomen; iets waar moeilijke mensen over het algemeen moeite mee hebben. Zij zullen een ander doelwit zoeken omdat u niet meer zo eenvoudig bent te beïnvloeden en u weet hoe u moet reageren, zonder mensen tegen u in het harnas te jagen.

Trainingsprogramma

U kent ze wel: die medewerkers, collega’s of klanten waar u een beetje kriegel van wordt. U weet niet altijd hóe het komt of wát het is, maar ze werken u gewoon op de zenuwen. En ontwijken is geen optie: u moet met ze samenwerken. Wat kunt u doen? Is het dan een kwestie van “tot 10 tellen” en “er maar het beste van maken”? Of kunt u méér doen? Natuurlijk! Lastig of irritant gedrag is namelijk eenvoudig te analyseren en te beïnvloeden. U moet gewoon een aantal spelregels in acht nemen en uw eigen irritatie terzijde schuiven.

Inleiding; lastig gedrag nader verklaard

> De dynamiek achter conflict, woede en agressie.
> Hoe chronisch moeilijk gedrag anderen negatief beïnvloedt.
> Factoren die lastig gedrag motiveren.

Herkennen van probleemgevallen en praktische strategieën

> De meest voorkomende moeilijke types: de kleine dictator, de muggenzifter, de zwartkijker, de zwijger, de uitsteller, de sluipmoordenaar en de alweter.
> Hoe u focust op de problemen en niet op de persoon.
> Het uitschakelen van iemands ‘scherpe kantjes’
> Hoe u problemen van tevoren kunt zien aankomen.

Omgaan met moeilijke mensen

> De beste antwoorden op sarcastische of cynische opmerkingen.
> Schreeuwende of dreigende mensen; eenvoudig te ontwapenen.
> De meest gemaakt fout waardoor conflicten escaleren.
> Uw baas is een lastig persoon; wat te doen?
> Nee toch! Bent u zelf misschien de moeilijke persoon...?

Omgaan met stress en grote weerstand

> Ontspanning en controle houden tijdens moeilijke situaties.
> Terugkerende problemen een halt toeroepen.
> Beproefde technieken tegen woedeaanvallen en terugpakacties.
> Hoe u ontsnapt uit een dreigende of gevaarlijke situatie.

Respect afdwingen binnen uw organisatie

> Uw integriteit bewaken.
> Wat u zaait zult u oogsten.
> Vastberaden doch flexibel; de basis voor persoonlijke groei.

Evaluatie en probleemoplossing

> Wat te doen na een incident.
> Hoe verkrijgt u autoriteit.
> De rol van de leidinggevende.
> Oefeningen.
> Rollenspel.
> Organisatorische richtlijnen en beleidskwesties.

Ervaringen deelnemers

'Deze training heeft onze verwachting overtroffen. Niet alleen hebben wij kennis gekregen van verschillende soorten gedrag en persoonlijkheid van een eventuele gesprekspartner maar ook van onszelf.'
Vervoersmanagement Noord Nederland B.V.

'Boeiend, leerzaam, praktijkgericht. Gericht op de persoon zelf vanuit positiviteit. De besproken stof is heel inspirerend om jezelf tot ander gedrag aan te sporen. Inspirerend, interactief, lerend.'
Azora Thuiszorg

'We hebben een ontzettend leuke middag gehad. Veel dingen opgestoken en we hebben vandaag allemaal ons bandje om (!!).'
Gemeente Almere

'Ik heb alleen maar positieve reacties ontvangen over de training en over Richard zijn manier van trainen. We hebben een leuk en leerzame training gehad!'
Gemeente Lansingerland

'Van ’s morgens tot ’s middags geïnteresseerd geluisterd. Goede handvaten meegekregen.'
Hogeschool InHolland

'Erg interessant. Leerzaam hoe we qua types zijn en hoe je kan spelen met gedrag, mimiek enz. Veel geleerd. Ik kan iets met de informatie, ga het gebruiken in de praktijk.'
Kinderopvang Roermond

'Zeer geslaagde dag! We zien Richard graag nog een keer terug!'
Scholengemeenschap Tabor

'Veel nuttige informatie voor conflictsituaties in 1 dag! Geeft een duidelijke weergave van alle toe te passen methodes, duidelijke voorbeelden.'
Waterschap Zuiderzeeland