Training: Samenwerken met moeilijke mensen II

Knagende managementvragen:

Vraag 1: “Ach dat heb ik al zo vaak gehoord, maar er gebeurt toch niets”
In mijn team zitten oudere (50-60 jaar) en jongere werknemers. Ik merk dat de passiviteit bij mijn oudere medewerkers demotiverend werkt voor mijn jongere garde. De ouderen noemen de jongeren naïef en „hielenlikkers van de baas‟ en de jongeren vinden de ouderen negatief, ondermijnend en zelfs destructief. Hoe maak ik van deze mensen een goed gemotiveerd en effectief team? Hoe ga ik om met opmerkingen als: “Dat werkt toch niet, want dat hebben we 10 jaar geleden ook al geprobeerd…”, “Ach dat heb ik al zo vaak gehoord, maar er gebeurt toch niets”, “Heeft het MT tijdens een heidag weer eens iets bedacht voor ons? Dat waait ook wel weer over…” Dus: Hoe maak ik van deze mensen een goed gemotiveerd en effectief team?

Vraag 2: “Het kat- en muis spel van de zieke medewerker”
Heel graag wil ik van een medewerker af die veel meer kost dan dat hij oplevert. Maar zomaar ontslaan kan ik natuurlijk niet en als hij onraad voelt (case opbouwen) dan meldt hij zich direct ziek en ben ik nog verder van huis. Hij is toch al vaak ziek, zwak en misselijk. Volgens de bedrijfsarts moet ik hem niet zo op de huid zitten, want „meneer heeft last van stress‟, die ik blijkbaar veroorzaak. Dit kat en muis spel gaat al jaren zo. Heeft u voor mij een (onorthodoxe) manier om deze neerwaartse spiraal te doorbreken….?

Vraag 3: “Ik stoor me aan de 9-5 mentaliteit”
Ik stoor me enorm aan de ontzettende 9-5 mentaliteit in onze organisatie. Maar ze staan natuurlijk in hun recht. Moet ik deze mentaliteit veranderen of mezelf?

Nieuwe ‘Moeilijke Types’

Type: ‘Het Rugzakje’
Zuchtende mensen die een probleem vanuit het verleden continu met zich mee torsen. Mensen die bij het horen van een 'trigger-woord' direct in hun schuttersputje kruipen. Haken direct af en sommigen proberen ook anderen in de loopgraaf te krijgen, zodat ze niet alleen zijn. En zo proberen hun gelijk te halen of anderen medeplichtig te maken en het leerproces wederom te ondermijnen. Zo maken ze het voor zichzelf te verantwoorden dat ze niet meer meedoen. En als de baas hen er later eventueel op zou aanspreken (áls die het überhaupt te weten komt) hebben ze medestanders om hun gedrag te vergoelijken).

Type: ‘Het Zwarte gat’
Een dergelijke persoon hoeft niets te zeggen om toch energie te vreten van de mensen er omheen. Ze negeren actief de groep en degene die voor de groep staat. Ze zijn er fysiek misschien dan wel, maar haken mentaal volledig af én willen anderen dat ook steeds duidelijk maken met hun schuddende hoofden, hun ergerlijke blikken naar collega's die het blijkbaar wél interessant vinden. Ben je niet mét hen, dan ben je tegen hen. Wát je ook probeert om de relatie te verbeteren, alle energie wordt hopeloos weggezogen in het zwarte gat rond hen heen.

Type: ‘De Azijnpisser’
De zuurstof wordt onttrokken aan de lucht, als deze mensen in de buurt zijn. Veel dingen kloppen er niet, zijn fout of zelfs belachelijk. Hun klaaggezicht staat doorgaans in de stand van iemand die net een citroen gegeten heeft. Waarom er toch nooit iemand naar hen luistert, vragen ze zich af. Hoe komt het toch dat iedereen zo dom is en de verkeerde dingen doet. Is hij nu zo slim, of zijn de anderen gewoonweg te dom? Waarschijnlijk het laatste, vinden zij, want zo moeilijk is het toch niet.
En dan die positivo’s, die de wereld elke dag weer met een brede lach tegemoet treden…. Die zouden ze ook eens moeten afschieten. De wereld is helemaal niet positief. Kijk maar eens naar het dagelijkse nieuws. Overal oorlog, armoede en ellende. En het wordt alleen maar erger….. Hun motto: Het leven is lastig. Als je klaagt, ben je serieus en realist. Anders niet.

‘Het Sorry-Type’
Komt regelmatig afspraken niet na. Maar heeft altijd weer een excuus. Echt een probleem in projecten. Hij verzint steeds weer nieuwe redenen om zijn lastige, onbetrouwbare gedrag te verantwoorden, zoals: “Sorry, ik heb nog geen antwoord, want hij was er niet toen ik belde…”. “Sorry, ik ben er gewoon nog niet aan toegekomen”. “Sorry, ik ben wat later, maar ik had een klant aan de lijn”. “Sorry, maar ik heb wat privé problemen”. “Sorry, maar ik zal het nooit meer doen”.

Data en kosten

Data open trainingen
18-10-2017
Kosten
€ 395,- per persoon.

incl. documentatiemateriaal, koffie/thee, lunch en parkeerkosten

Trainingsprogramma

09.30 – 10.30 Knagende managementvragen, aanpak en discussie

> Breng uw cases in en ze worden behandeld
> Knagende managementvragen deel 1 en antwoorden

10.30 – 12.30 Wie is de mol? (inclusief pauze)

> Welke mol-types beïnvloeden uw effectiviteit… en hoe pakt u dat aan?
> De emotionele rollercoaster (u bent z’n grootste vriend… of toch niet..?)
> Maar mag ik dat wel doen? ….. JA, dat mag u doen!
> Systeem tegenwerkers aanpakken.
> Hoe kunt u de mol effectief ‘kaltstellen’……
> Hoe gebruikt u het groepsgedrag in uw voordeel?
> Oefeningen, discussie, korte rollenspellen

12.30 – 13.30 Lunchpauze

13.30 – 15.00 Nieuwe Moeilijke Types en de aanpak

> Knagende managementvragen deel 2
> De Azijnpisser
> Het ‘Sorry’ type
> De WARNAP’er (Wel Alle Rechten, Niet Alle Plichten)
> Het Zwarte Gat
> Het Rugzakje
> Oefeningen en discussie, korte rollenspellen

15.00 – 15.15 Pauze

15.15 – 16.30 Beïnvloeden in de praktijk

> 10 ‘Gemene’ technieken om discussies te winnen
> Spin-dokter-lessen: Hoe doen professionals het in de politiek?
> De Framing-techniek
> Oefeningen en discussie